

Zoeken
In 1973 start Peter von Meijenfeldt als eerste coördinator bij de BMF. Bestuursleden verzetten in die tijd het werk bij de natuur- en milieuorganisatie, bij gebrek aan personeel. Een belangrijk dossier is de Rijksweg 75.
In de jaren ‘60 wordt er een verbinding ontworpen tussen ‘s-Hertogenbosch en Weert ten oosten van Eindhoven. De weg moet dwars door de Strabrechtse Heide lopen, tot grote ontsteltenis van de BMF en lokale natuurgroepen. De Strabrechtse Heide vormt namelijk een uniek stuk natuurgebied, niet alleen in Nederland maar ook voor de hele wereld.
Onder andere de BMF en de Werkgroep voor Natuurbehoud en Milieubeheer Eindhoven e.o. verzetten zich tegen de aanleg en dienen bezwaren in. Ook worden alternatieve trajecten voorgesteld. Uiteindelijk besluit de Tweede Kamer dat de Strabrechtse Heide behouden moet blijven, er wordt gekozen voor verbetering van de al bestaande weg tussen Eindhoven en Weert (de huidige A2).
Door het werk dat in de jaren ’70 is verzet, kunnen we nu nog steeds genieten van het prachtige natuurgebied dat de Strabrechtse Heide is.
Foutje gezien? Mail naar communicatie@brabantsemilieufederatie.nl
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1994
1994
1994
1993
1992
1991
1990
1989
1988
1987
1986
1985
1984
1983
1982
1981
1980
1979
1978
1977
1976
1975
1974
1973
1972