1984: Eindhoven Airport neemt een vlucht

1984: Eindhoven Airport neemt een vlucht

Foto: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie

Als eerste ‘directeur’ draagt Peter von Meijenfeldt in 1984 het stokje over aan Paul van Poppel. Paul blijft tot 2004 directeur van de BMF en ziet dan ook veel onderwerpen de revue passeren. Een langlopend dossier is Vliegbasis Eindhoven met de vele uitbreidingen, zoals de opening van Eindhoven Airport.

In 1984 krijgt het militaire vliegveld een nieuwe startbaan voor 70 miljoen gulden, omdat de bevolking van Eindhoven veel last heeft van het geluid van de jachtvliegtuigen. Om aan de bezwaren tegemoet te komen, is de startbaan van richting veranderd. Zo kunnen vertrekkende vliegtuigen het centrum van Eindhoven vermijden. Helaas neemt de geluidsoverlast in Veldhoven en de Kempen hiermee juist toe.

Toename passagiers

De gedraaide startbaan vormt het begin van decennia van uitbreiding van Eindhoven Airport, waar zowel omwonenden als milieugroeperingen zich tegen verzetten. In 1988 gaat het om 12.000 vliegbewegingen, in 2021 is dat aantal opgelopen tot 41.500 vliegbewegingen van Eindhoven Airport.

De toename van het aantal reizigers neemt vooral een vlucht als Ryanair in 2002 met haar eerste lijndienst start. Met de lijndienst naar Londen Stansted wordt een begin gemaakt met de ontwikkeling van Eindhoven Airport tot de grootste regionale luchthaven van Nederland. In 2019 gaat het om een kleine 6,8 miljoen (!) passagiers.

Kritisch op Eindhoven Airport

Naast de geluidshinder, is de BMF ook kritisch op de luchthaven vanwege de uitstoot van broeikasgassen en andere vervuilende stoffen. Eén van de successen de afgelopen jaren is de afbouw van het aantal nachtvluchten vanaf 2019.

Voor de Brabantse Milieufederatie is een verdere groei van het vliegverkeer van en naar Eindhoven Airport onverantwoord en onacceptabel. De aanwezigheid van veel (militaire) vliegvelden in de provincie zorgt er momenteel al voor dat Brabant wordt ‘overvlogen’, met alle negatieve gevolgen van dien voor de leefomgeving.

Foutje gezien? Mail naar communicatie@brabantsemilieufederatie.nl

Tijdlijn Brabantse Milieufederatie

1994

Efficiënt openbaar vervoer is voor het milieu erg belangrijk. De BMF is dan ook voorstander van goede treinverbindingen, maar niet...
JubileumTijdlijn

1993

Het beschermen van biodiversiteit is een belangrijk onderdeel van het werk van de Brabantse Milieufederatie. Zonder flora en fauna staat...
JubileumTijdlijn

1992

In 2016 komt er een verbod op gratis plastic tasjes in de winkel. Zo’n honderd Brabantse milieugroepen houden zich echter...
JubileumTijdlijn

1991

Watersport, motorcross en golf. Zomaar wat voorbeelden van recreatie die, alhoewel natuurlijk een leuk tijdverdrijf, helaas ook een negatieve invloed...
JubileumTijdlijn

1990

Zure regen vormt eind jaren ’80 een groot probleem in de Peelregio door de intensieve veehouderij. Om aandacht te vragen...
JubileumTijdlijn

1989

In 1989 worden in Brabant de eerste stappen gezet met het collectief opwekken van groene energie. De aandacht is gericht...
JubileumTijdlijn

1988

In de jaren ’80 komt er meer en meer aandacht voor bodemvervuiling in Nederland. Met name het schandaal in het...
JubileumTijdlijn

1987

1987 vormt een belangrijk jaar voor de milieubeweging. Het is het eerste Europees milieujaar en tevens het jaar waarin in...
JubileumTijdlijn

1986

‘Golfbanen overspoelen Brabant’, kopt de Volkskrant in de jaren ’80. “Er komt op het moment zowat elke week een nieuw...
JubileumTijdlijn

1985

Het milieu krijgt in de jaren ’80 steeds meer aandacht, met name door de zichtbare effecten van zure regen. Ook...
JubileumTijdlijn

1984

Als eerste ‘directeur’ draagt Peter von Meijenfeldt in 1984 het stokje over aan Paul van Poppel. Paul blijft tot 2004...
JubileumTijdlijn

1983

De landbouw ziet er in de jaren ‘80 drastisch anders uit dan twee generaties daarvoor. De veestapel groeit en groeit,...
JubileumTijdlijn

1982

De Brabantse Milieufederatie bestaat 10 jaar in 1982. Na een decennium jaar is het aantal milieugroeperingen in Brabant fors gestegen....
JubileumTijdlijn

1981

Afvalscheiding is tegenwoordig een automatisme in ieder huishouden, maar in 1981 was dat wel anders. De Brabantse Milieufederatie moest het...
JubileumTijdlijn

1980

Geluidsoverlast is een thema waar de BMF in haar eerste jaren ook veel bezig mee bezig is. En nog steeds...
JubileumTijdlijn

1979

In 1979 krijgen natuurbeschermers een belangrijk instrument in handen: de Vogelrichtlijn. De Vogelrichtlijn is een Europese richtlijn, destijds ingesteld voor...
JubileumTijdlijn

1978

Alhoewel het 5-jarig bestaan van de BMF in 1977 een feit is, viert de stichting haar lustrum pas in 1978....
JubileumTijdlijn

1977

In het Brabantse landschap zijn kronkelende beken van oudsher een karakteristiek element. Maar in de tweede helft van de 20e...
JubileumTijdlijn

1976

Gezond, schoon en voldoende water is belangrijk voor mensen, maar ook voor de flora en fauna die Brabant rijk is....
JubileumTijdlijn

1975

De Brabantse Milieufederatie lanceert in 1975 een eigen tijdschrift onder de titel ‘Brabants Milieu, let op uw saeck’. Het is...
JubileumTijdlijn

1974

1974 is het jaar waarin Nederland de WK-finale tegen West-Duitsland verliest, ABBA het Eurovisiesongfestival wint en er is veel onrust...
JubileumTijdlijn

1973

In 1973 start Peter von Meijenfeldt als eerste coördinator bij de BMF. Bestuursleden verzetten in die tijd het werk bij...
JubileumTijdlijn

1972

De BMF maakt zich al 50 jaar sterk voor een mooi en duurzaam Brabant. In 1972 werd ‘Stichting Brabantse Milieufederatie’...
JubileumTijdlijn

50 JAAR GROENE VRIJWILLIGERS
Wat betekent natuur- en milieubescherming voor jou?