

Zoeken
Efficiënt openbaar vervoer is voor het milieu erg belangrijk. De BMF is dan ook voorstander van goede treinverbindingen, maar niet ten koste van natuurgebieden.
Eind jaren ’80 en begin jaren ’90 wordt er veelvuldig gedemonstreerd tegen de komst van de TGV, de hogesnelheidslijn die verschillende Europese steden moet verbinden. Ook de BMF verzet zich tegen het plan om natuurgebieden op te offeren voor het tracé.
In 1990 willen Antwerpen en Amsterdam ook graag een aansluiting op de TGV, die op dat moment loopt van Parijs naar Lille en van daar naar de Kanaaltunnel en Brussel. Twee opties worden voorgesteld, waarbij de eerste variant landgoed Mattemburgh bij Bergen op Zoom en de bossen bij Wouwse Plantage doorkruist. De tweede variant loopt dwars door natuurgebied de Markiezaat.
‘BMF kiest voor langzame sneltrein’, zo kopt een artikel uit Brabant Natuurlijk! in 1987 gekscherend. De BMF verzet zich op verschillende manieren tegen de aanleg en steunt het plan voor een alternatieve route dat vanaf de Belgische grens de A16 volgt.
Het kabinet en de provincie spreken uiteindelijk ook hun voorkeur uit voor dit traject. De aanleg van een nieuwe treinverbinding langs de A16/E19 betekent wel dat de hogesnelheidslijn in België aanzienlijk langer wordt en daarmee duurder.
De manifestatie van 25 maart 1990 op Mattemburgh is de laatste grote actie van de BMF en geeft een belangrijke aanzet tot de keuze van het hsl-tracé langs de A16. De aanleg vindt uiteindelijk plaats vanaf 2000 en de lijn wordt in gebruik genomen in 2009.
Foutje gezien? Mail naar communicatie@brabantsemilieufederatie.nl
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1994
1994
1994
1993
1992
1991
1990
1989
1988
1987
1986
1985
1984
1983
1982
1981
1980
1979
1978
1977
1976
1975
1974
1973
1972